Todten-Tantz

TodtenTantz
Basel's dance of death, forside
The 1621-edition
Merian, Todten-Tantz 1621
The 1744-edition (by Chovin)
Chovin, Todten-Tantz, 1744

Todten-Tantz, wie derselbe in der löblichen und weitberühmten Statt Basel, als ein Spiegel menschlicher Beschaffenheit, gantz künstlich gemahlet zu sehen ist. Mit beygefügten, aus H. Schrifft und denen alten Kirchen-Lehrern gezogenen, Erinnerungen, vom Todt, Aufferstehung, jüngstem Gericht, Verdamnuss der Gottlosen und dem Ewigen Leben. Nach dem Original in Kupffer gebracht, und herauß gegeben, Durch MATTHÆUM MERIAN den Eltern.«"

As the text says, this is the 1649-edition: »Franckfurt. Im Jahre MDCXLIX«. Merian created his copperplates as early as 1616, but he gave or sold them to his cousin Johann Jakob Merian, who published them in Basel in 1621 (picture to the left). Ca. 20 years later, Matthew Merian bought the plates back, revised them and published them in Frankfurt in 1649.

In 1744 Merian's copperplates were copied by Jacques-Anthony Chovin (picture to the right).