Her får vi en af de bedste udsigter over Lübeck By anno 1463. Vínklen er fra øst, og kirken til venstre for Døden er Mariakirken, altså netop den kirke i hvilken maleriet hang.
Kirken mellem Døden og adelsmanden er Jakobi-kirken. Den kan kendes på kuglerne under spiret, men det er ærligt talt svært at se på Suhl's kobberstik, så jeg henviser til Milde's litografier.
Adelsmanden vises med en jagtfalk i hånden. Sådan en har adelsmændene altid i dødedansene.
Man kan undre sig over, hvad adelsmanden laver på dette sted i dansen, nu hvor vi er i blandt Lübecks borgere, for der boede ingen adelsfolk i Lübeck, der havde status af fri rigsstad i Det tysk-romerske Rige. Resterne af den gamle plattysk tekst fra 1463 viser, at der er blevet byttet om på rækkefølgen af adelsmand og borgmester, dengang maleriet blev udskiftet i 1701. Formentlig har de rige borgere i Lübeck ment, at deres leder, borgmesteren, var mægtigere end en almindelig adelsmand.
Se evt. siderne om Jacob von Melle og Wilhelm Mantels for detaljer.
Ludewig Suhl | Lydert Höyer |
---|---|
der Tod |
Døden til Adelsmanden. |
der Edelmann |
Adelsmanden. |