Det første offer efter syndfloden er en kæmpe. Selv de største og mægtigste må underkaste sig Døden.
Døden Den største og mest magtfulde, som kunne søges af hele verden, vil jeg få til at adlyde mig. 200 Jeg vil sænke ham ned i jorden |
Det er lige så usædvanligt at se kæmper i en dødedans som at se Noas ark, men de to ting hænger lidt sammen. Lige inden Syndfloden fortæller Bibelen os, at »Dengang […] var der kæmper på jorden«. (1 Mosebog 6,4). Ud fra sammenhængen kunne man endda få den tanke, at det var disse kæmper, der gjorde Gud gal, så måske var kæmperne de første, der døde under Syndfloden?
Kæmpen Jeg er bedrøvet og fortvivlet, for Døden rammer mig, føler jeg. Om et par timer vil jag have mistet 204 styrke, skønhed, ære og fornuft. |
Her er endnu et eksempel på et "equivocal rhyme", hvor et ord har to betydninger: "[je] sens" = "jeg føler" (af udsagnsordet "sentir"), "le sens" = fornuft (engelsk: "common sense")
Væbneren Nu, der er ikke en mand så stærk, at han ikke er underlagt den meget frygtindgydende Død. 208 Se her beviset. |
Det er meget tvetydigt, hvem disse kæmper var (og hvordan de overlevede Syndfloden). Var de fysisk store? Eller dygtige krigere? Bibelen kunne antyde det sidste: »kæmper på jorden. Det er heltene, navnkundige mænd fra ældgamle dag«.
Den samme tvetydighed gør sig gældende i det latinske citat (som mangler i Français 17001 og derfor er taget fra Ambrosiana-manuskriptet): »Gigas non salvabitur in multitudine virtutis sue«, hvor Bibelen oversætter "Gigas" til helt: »ingen helt reddes ved sin store kraft« (Salme 33,16).
Kæmpe |
---|
La mort Le gayant Lescuier |