Mors de la Pomme, Mandatet

Mandatet
Mors de la Pomme, Mandatet

Omsider får vi Dødens mandat at se: Den rulle pergament, som Døden fik af Gud sammen med de tre pile, og som blev annonceret af de to engle på den forrige side.

I denne "licens til at dræbe" taler Gud som en enerådig hersker:

    Mandatet

Gud, for evigt levende,
uden slutning og uden begyndelse,
regerende i hellig treenighed,
132 gør det bekendt
for hele menneskeheden i almindelighed,
og ved dette moralske mandat,
at vi ønsker, at Døden fører
136 [menneskene] frem til dommen foran os.
Alle, der er, og som vil komme
fra Eva og Adam, skal gøre
sandt regnskab for deres handlinger
140 ved den individuelle dom

Igen henvises der til particulier jugement lige efter døden, snarere end til den store fælles Dommedag ved genopstandelsen.

Det interessante er, at denne del af teksten ikke kun kendes fra de to manuskripter, men også fra en væg i korsgangen i Amiens. Lige her må vi altså ikke nøjes med de to manuskripter, men har et tredje vidne.

I linje 129 skriver Ambrosiana-manuskriptet: »le filz eternelement«, men dansen i Amiens bakker Français 17001 op i, at det ikke er den evige søn, men den evigt levende: »le vif eternelement«.

I linje 134 er Amiens-teksten enig med Ambrosiana-manuskriptet i, at der er tale om et moralsk mandat, »mandement moral« og ikke et dødeligt mandat, »mandement mortal«. I linje 135 er de enige om, at Gud ønsker, at Døden skal gøre noget: »volons que la mort fasse«, mens Français 17001 mener, at "nogen" skal være "lige så vrede": »voulons que ainsi se fache«.

Amiens-teksten er det eneste af de tre kilder, der giver os det latinske citat, der afslutter hvert vers. I dette tilfælde er det: »In sæculum fiat fiat«, der er fra Salme 41,14 (40,14 i Vulgata): »Lovet være Herren, Israels Gud, fra evighed og til evighed. Amen, amen«.

Mandatet

    Le mandement

Dieu le vif eternelement
Sans fin et sans commencement
Regnant en sainte trinite
132 De fait a toute humanite
Sauoir faisons en general
Et par ce mandement mortal
Que nous voulons que ainsi se fache
136 Comparoir par deuant no fache
Tous ceulx qui sont & qui seront
Deue & dadam si renderont
Compte de leurs fais iustement
140 En particulier jugement
Si donnons pouoir a la mort
Pour y contraindre foible & fort
Si que nulle opposition
144 Ne vaille a lexecution
Car ainsi voulons quil soit fait
Pour pugnir qui aura meffait
Et aux bons donnons a toudis
148 Les joyes de no paradis
[In sæculum fiat fiat]