Wer kan den herren von dem knehte scheiden,
swa er ir gebeine blôsez fünde het er ir joch lebender künde, sô gewürme das fleisch verzert? Walther von der Vogelweide |
INDLEDNING.
Bortset fra historiske eller quasihistoriske Æmner har vel
faa Temata beskæftiget Kunsten saa mangfoldigt som Dødedansen.
Dette Stof er — mere eller mindre uselvstændigt —
blevet behandlet hos adskillige af de europæiske Kulturfolk.
Baade Digtekunsten — den dramatiske som den episkdidaktiske —
Billedhugger-, Maler-, Træskærer- og Kobber-stikkerkunsten
har tumlet med dette Tema, der i Musiken
har skabt en pompøs danse macabre. Det skal ikke være
dette Arbejdes Formaal at forfølge den Forestilling, som
ligger til Grund for Dødedansen, ikke heller at opspore
Fremstillingerne i de forskellige Lande for at komme til Erkendelse
af den oprindelige Form; derimod vil jeg saa godt
som udelukkende beskæftige mig med vor hjemlige Dødedans
og dens nærmeste Kilder. Den gamle danske Dødedans og dens Alder. Blandt det store kongelige Biblioteks danske Palæotyper findes en mærkelig og interessant lille Bog, som gaar under Navnet Dødedansen, og som, saa vidt bekendt, er et Unikum. Desværre er Bogen defekt, men det Resterende er i en nogenlunde god Forfatning. Nyerup forelagde i sin Tid Offentligheden nogle korte Udtog 1). N. M. Petersen mener 2),
1) Almindelig Morskabslæsning i Danmark og Norge igjennem Aarhundreder. Kbhvn. 1816. S. 305 ff.
2) Bidrag til den danske Literaturs Historie II. Kbhvn. 1854. S. 289. |