Dette afsnit handler om to serier af billeder, der pryder kanterne på middelalderen tidebøger. Den ene er Simon Vostres dødedans, den anden er Accidens de l'Homme.
I 1856 blev der udgivet en bog med Heinrich Lödels kopier af Hans Holbein's dødedans-alfabet i Frankrig, Italien og England. Jeg citerer fra det engelske forord, der forklarer, hvordan disse bogstaver bliver ledsaget af reproduktioner af de to dødedanse:
Our new edition gives the same letters, real gems of engraving on wood, but, as a worthy illustration,
accompanies them with the two Dances of Death, the one more Gothic in form,
the other more coarsely engraved, but yet perhaps more
artistical, which are found in the well known Simon Vostre's Horæ.
These two Dances, as well as the ornamental borders,
all taken from different books, are engraved with a
fidelity and elegance on which our readers may pronounce,
by Mr Leon Le Maire, of Paris, who has also
copied on the title Holbein's Escutcheon of Death
from the Imagines Mortis.
The celebrated Hans Holbein's alphabet of death, illustr. with old borders engraved on wood, af A. de Montaiglon, 1856
Så personen, der har reproduceret disse to dødedanse (men ikke Holbein's bogstaver) hedder Léon Le Maire, og han har også lavet en kopi af Holbein's Dødens Våbenskjold.(1) Der er formentlig tale om Louis-Alphonse-Léon Lemaire (1827-1890).
Man kan ikke sætte en finger på håndværket, der er af høj kvalitet, men Mr le Maire får ikke mange stjerner for den historiske kvalitet. Billederne bringes uden sammenhæng, uden tekster og undertekster, og må betegnes som pynt.
Af Simon Vostre's 66 dansere har le Maire kopieret de 24. Han har formentlig valgt de 24 mest interessante ud, men det medfører, at når man ser dem tre og tre (se de to eksempler til venstre) er det en moderne pastiche. Det er le Maire (eller rettere: udgiveren), der har valgt at samle dem sådan. De enkelte scener er på separate blokke, og kombinationen af personer og eventuelle skillelinjer varierer fra side til side og mellem de forskellige udgivelser.
Tag eksemplet øverst til venstre: Paven efterfølges af den unge kvinde og lægen. For det første havde Simon Vostre (og den Danse Macabre, han kopierede) adskilt de 30 mænd (fra det oprindelige vægmaleri) fra de 36 kvinder (der blev opfundet senere). For det andet kom deltagerne i rang-orden, dvs. at der var meget langt fra jordens mægtigste mand, paven, til den unge kvinde og lægen. For det tredje vekslede deltagerne (især i starten) mellem gejstlige og verdslige personer, og det er svært at se, hvad den unge pige skulle gøre her.
Med hensyn til Accidens de l'Homme (eller måske er det Las Horas, det er ikke til at vide, når der ikke er tekster) er der også 24. De vil sige, at le Maire har kopieret hele serien (uden den afsluttende Dommedag og forfatter). Den engelske udgave inkluderer kongen to gange, men mangler nr. 20.
Leon le Maire vælger også at bringe disse billeder tre og tre, selvom de oprindeligt blev bragt to og to. Dette skyldes formentlig, at billederne ikke fylder så meget uden tekst.
Til sidst vil vi kigge på en anden kopi fra det 19. århundrede, tegnet af Mlle d'Aligny og udgivet af Henri Léon Curmer.
Næste og sidste afsnit er om en anden nyere kopi fra det 19. århundrede, nemlig af Curmer og Mlle d'Aligny.
Det forrige afsnit handlede om De 23 vers.
Fodnoter: (1)
Det er ret forvirrende med dette billede af Dødens Våbenskjold, for blandt de kopier af Holbein's dødedans, der er udgivet af Léon Curmer, er der et billede, der er fuldstændig identisk til mindste streg.
Sammenlign selv:
en kopi af Holbein's Dødens Våbenskjold
Curmer
Men Léon le Maire er ikke med på listen over de kunstnere, der har bidraget til Curmer's bog, og disse bøger om dødedans-alfabeterne blev udgivet af Edwin Tross, ikke Curmer.