Døden fra Lübeck

Thomas King

Thomas Henry King (1822-1892) levede i Brügge fra 1849 til 1858 — d.v.s. han flyttede ca. samme år, som han udgav »The study-book of mediæval architecture and art«. Det er formentlig derfor, hans ti tavler er mærkede med »T. H. King. Archt. Bruges« og »London Bell & Daldy 1858«.

I dette værk i fire bind gennemgår King en række byer i det nordlige Tyskland / Holland / Belgien med talrige illustrationer. King afsætter 53 tavler til Lübeck — heraf 10 til dødedansen. Desværre fortæller han ikke, hvad hans tegninger er baseret på. Umiddelbart ser det ikke ud til, at han har kopieret nogle af de andre publikationer, og selve det, at han ikke opdeler dansen i 8 afsnit, men i 10, kunne tyde på, at der er tale om et originalt arbejde.

På den anden side inkluderer han hertugen, som var forsvundet fra maleriet i 1799, og som King dårligt kan have fundet andre steder end hos Suhl.

At dømme udfra titlerne har King benyttet sig af Schmidts bøger (se evt. denne tabel). Indledningsvis konstaterer vi, at når King skriver "Der Kaiserin", kan han ikke have været god til tysk, men må have kopieret titlerne andetsteds fra. Det viser sig, at hver eneste deltager lige fra "Flötenbläser" er stavet på samme måde af King som i Schmidt's bøger (f.eks. bliver kejserinden i andre bøger stavet "Kayserin" (Suhl), "Keyserin" (Milde), "Kaiserinn" (Schlott 1701), "Käyserin" (Schlott 1702) og "Käyserinn" (von Melle 1713). En enkelt afvigelse, der i sig selv er afslørende er spædbarnet: "Das Wiegenkinde". Her har King øjensynligt kopieret Schmidt's "Der Tod zum Wiegenkinde" uden at tænke på, at det sidste "e" indikerer dativ. Det er afslørende, at den eneste anden forfatter i hele verden, der begår samme fejl og skriver "Das Wiegenkinde", er en anden englænder, nemlig Tindall Wildridge i forordet til kopierne af Holbeins dødedans.

I betragtning af, at King var arkitekt har han gjort forbløffende lidt ud af bygningerne i baggrunden. På sidste tavle skulle man se Lübeck fra vest, men denne detalje er slet ikke med. Den lille figurgruppe mellem lægen og ågerkarlen er også udeladt.

King skriver ikke ret meget om dødedansen i Lübeck, men skriver i stedet en generel introduktion til genren, som følger her:

The Dance of Death, painted on panels and affixed to the walls of a Chapel on the north side of the Church, is one of those singular representations, the origin of which has given so much rise to speculation among archæologists. The oldest of which we have any notice does not date further than the fourteenth century, and it is not unlikely that a suggestion, which attributes its introduction to the pestilence which ravaged successively the cities of Europe about 1350(1), may have some foundation.

 

The example once set seems to have been followed quickly, and in the fifteenth century we have notice of the existence of numerous Dances of Death, of greater or less importance. One at the cemetery of the Innocents of Paris was painted in 1424; at Dijon by Masonelle, in 1436. Merian engraved one at Frankfort in 1649, which existed in 1441 in the cemetery of the Dominicans at Basle. There were also Dances of Death at St. Paul's in London, at Minden, Amiens, Leipsic, Dresden, Meissen, Anneberg, Berlin,(2) Vienna, Nuremberg, and at the Augustinian Convent at Erfurth. One at Chaise-Dieu, in Auvergne, yet exists. The remains of one are at St. Maclou, Rouen. The finest, however, which exist to this day, are at Pisa, in the cloisters which surround the cemetery; and recently, if not still, in the roof of the old bridge at Berne, Switzerland.

 

Simon Vostre, the celebrated printer, introduced the subject in the margin of many of his books; one, as early as 1502, is well known.(3)

 

Holbein left one in portfolio, now in the possession of the Emperor of Russia;(4) but that at Basle, and the one in the Marienkirche, which we have delinated in Plates 33 to 42, were wrongly attributed to him, having been executed in 1463; whereas he was born only in 1495. These representations, however edifying at the time of their execution, hardly possess any interest for us beyond that which attaches to the costumes, which are faithfully figured, of the periods. The clock behind the high altar dates from 1405.

King #1
King : King #1
King #2
King : King #2
King #3
King : King #3
King #4
King : King #4
King #5
King : King #5
King #6
King : King #6
King #7
King : King #7
King #8
King : King #8
King #9
King : King #9
King #10
King : King #10

Ressourcer

Fodnoter: (1) (2) (3) (4)

Årstallet 1350 er overdrevet. Den ældste dødedans var formentlig den i Paris fra 1425. En overgang mente man, at dansen i Klein-Basel var fra 1312, på grund af en læsefejl.
Det er interessant, at King nævner dansen i Berlin 2-3 år, før den blev genfundet. Desværre fortæller King ikke, hvilken kilde han benytter sig af.
De omtalte træsnit af Simon Vostre er dem, der pryder venstre margen af hver side på denne hjemmeside.
Den omtalte portfolio af Holbein har siden vist sig at være en kopi udført af en meget ung Peter Paul Rubens. Se siderne om Rubens og om Christian von Mechel for detaljer.

Op til billedsektionen