Alle Menneskers Knogler

© The Trustees of the British Museum
Mus over for at fjerne bogstav Copyleft JMJ
Basels dødedans, benhuset.
Basels dødedans, benhuset
Mus over for animation Copyleft JMJ

Dansen indledes med trommer og trompeter. Det er ikke svært at se, hvor Holbein har fundet inspirationen - eftersom han boede i Basel på det tidspunkt, og begge Basels dødedanse starter på samme måde (billedet til venstre).

Både i Holbein's billede og i Basels dødedanse slår den ene Død tromme og spiller fløjte, medens den anden blæser på et horn. I baggrunden er der stablet en masse kranier op.

Dette gør det muligt at bevise, at Holbein's dødedans-alfabet er ældre end hans "store" dødedans: Alfabetet er meget tættere på modellen (Basels dødedans) end den "store" dødedans er (se billede nederst til højre).

Teksten til bogstavet lyder: »Wie sy all sterben in Adam also ouch inn Christo werden sy all lebendig gemacht / We / we / we / denen die do wonen vff der erden.«

Holbein's dødedans, Alle Menneskers Knogler.
Holbein Prøvetryk, Benhus

Første del er 1. Korinterne 15,22, der i Luthers oversættelse lyder: »Denn wie sie in Adam alle sterben, so werden sie in Christus alle lebendig gemacht werden«. På dansk lyder det: »Thi ligesom alle dø i Adam, således skulle også alle levendegøres i Kristus«. Det er her, Paulus introducerer sin nye opfindelse: Arvesynden.

Kopi af Hollar
Hollar Alfabet, Hollar: A

Anden del er fra Åbenbaringen 8, 13, som Luther oversætter sådan: »[...] Weh, weh, weh denen, die auf Erden wohnen [...]«. På dansk: »Og jeg så, og jeg hørte en Ørn flyve midt oppe under Himmelen og sige med høj Røst: Ve, ve, ve dem, som bo på Jorden, for de øvrige Basunrøster fra de tre Engle, som skulle basune«. Dette citat bruges også i dødedansen (billedet til højre).

Til venstre er en kopi lavet af Hollar.

Forskellige Kunstnere

Holbein Alfabet (1524)
Holbein Alfabet 1524: Holbein: A
Wolfgang Köpphel (1526)
Wolfgang Köpphel 1526: Köpfel: A
Tês Kainês Diathêkês (1531)
Tês Kainês Diathêkês 1531: Kainês Diathêkês: A
Florentini Medici (1532)
Florentini Medici 1532: Florentini Medici: A
Froschauer (1535)
Froschauer 1535: Benhus
Hans Schott (1536)
Hans Schott 1536: Schott: A
Hans Schott (1536)
Hans Schott 1536: Schott: A
Augsburg (1536)
Augsburg 1536: Ulhart A
(1537)
 1537: Landsknægte: A
Hans Schott (1537)
Hans Schott 1537: Kreüterbuch: A
Hans Schott (1537)
Hans Schott 1537: Kreüterbuch: A
Diverse (1537)
Diverse 1537: Landsknægte: A
Hans Schott (1540)
Hans Schott 1540: Alchoran: E + A
Froschauer (1543)
Froschauer 1543: Stobaiou: A
Hans Schott (1545)
Hans Schott 1545: Dennmaerckische: A
Froschauer (1547)
Froschauer 1547: Novum Testamentum: A
Hollar Alfabet (1651?)
Hollar Alfabet 1651?: Hollar: A
Heinrich Lödel (1849)
Heinrich Lödel 1849: Lödel: A
Douce Alfabet (1858)
Douce Alfabet 1858: Douce: A

Op til Holbein's dødedans-alfabet