Kanniken
Holbein Prøvetryk, Kannik

Kanniken

Narrene fra Narragonien
Narreskibet, Frontispice
En nar, der er på vej ind i kirken med sin jagtfalk
Narrenshiff

E n kannik er en præst, der er tilknyttet en domkirke. Døden stopper kannikken foran kirkedøren og viser, at tiden er løbet ud. Der sker mange mærkelige ting i Holbein's billede, men for at forstå det, må vi først kigge på en gammel bog kendt som Narreskibet.

Das Narrenschiff er et skib fyldt af narre med æselører og bjælder, der er på vej til "en omvendt verden", Narragonien. Desværre har skibet slet ikke plads til at tage alle verdens narre med. Derfor er der stadig mange narre her til lands, der lever, som om de var i en omvendt verden.

En af de "omvendte" handlinger er f.eks. at tage en jagtfalk (og jagthunde) med ind i kirken i stedet for at koncentrere sig om Guds ord. Narren til højre har blottet sit hoved og lagt narrehatten på sin ene skulder, men jagtfalken slipper han ikke. Overskriften lyder »Gebracht in der kirchen« eller i de latinske udgaver: »Tumultus et confabulatio in ecclesia«.

Åbenbart har det været udbredt, at selv gejstlige folk som biskopper og abbeder tog deres falke med ind i kirken. Paul Lacroix (Manners, Customs, and Dress During the Middle Ages, and During the Renaissance Period) fortæller om falkejægere: »This kind of sport, which had become a most learned and complicated art, was the delight of the nobles of the Middle Ages and during the Renaissance period. It was in such esteem that a nobleman or his lady never appeared in public without a hawk on the wrist as a mark of dignity. Even bishops and abbots entered the churches with their hunting birds, which they placed on the steps of the altar itself during the service«.

Holbein: Jagtfalk og nar
Kannik, detalje
Deuchar: Jagtfalk og nar
Kannik, detalje

Hvis vi vender tilbage til Holbein's træsnit, er det første underlige vi opdager en mand, der bærer en jagtfalk ind i kirken - præcis som narren i Narragonien. Manden følger lige efter kannikken, så det er formentlig kannikkens falkonér. Bemærk i øvrigt, at kannikken bærer en pelskåbe besat med 30-40 dyrehaler, ligesom han gør i dødedans-alfabetet.

Narren fra Narragonien havde en narrehue liggende på skulderen, og det har kannikkens falkonér også, for klos op af ham — halvt skjult i skyggen — følger en nar med æselører og bjælder. Er det specielt sandsynligt, at en nar går til andagt "i arbejdstøjet" med æselører?

I øvrigt er det slående, at narren bag kannikken ligner narrene i Narreskibet så meget - meget mere end narren i Holbein's dødedans gør det.

Kannikken er ved at ramme dørkarmen.
Kannik, detalje
For det tredje er kannikken ikke på vej ind i kirken - han er faktisk ved at brage ind i dørkarmen, da Døden stopper ham (billede til højre).

Fortolkningen er altså, at kannikken er en nar, der tænker mere på sin jagtfalk end på Guds ord — og det i en sådan grad, at han ikke kan finde vej ind i kirken.

Holbein's dødedans-alfabet.
Stort bogstav L
Tilsyneladende var domherrer / kannikker glade for at gå med pels. Som nævnt bærer kannikken på denne side en pelskappe besat med dyrehaler, og det gør han også på Holbein's bogstav L (billede til venstre) og i Basel's dødedans.

I den Gamle Danske Dødedans kommenterer Døden kannikkens »graaskinde kappe«, i Paris' danse macabre nævner Døden kannikkens »a[u]musse grise« (grå almuce / almutium) og i London's dødedans oversættes det til »Amys of gris«.

Variationer: Birckmann trækker narren frem af skyggerne og erstatter drengen (pagen) med en voksen mand; søjlen med figurer på toppen fjernes; forhænget inde i kirken fjernes, så man kan se en masse søjler. Valvasor og Deuchar kopierer Birckmann.
Scharffenberg fjerner både falk, nar og dreng.

Forskellige Kunstnere

Holbein Prøvetryk (1526)
Holbein Prøvetryk 1526: Kannik
Holbein (1538)
Holbein 1538: Kannik
Vogtherr (1544)
Vogtherr 1544: Kannik
Birckmann (1555)
Birckmann 1555: Kannik
Juan de Icíar (1555)
Juan de Icíar 1555: Kannik
Scharffenberg (1576)
Scharffenberg 1576: Kannik
Straub (1581)
Straub 1581: Kannik
Chytraeus (1590)
Chytraeus 1590: Kannik
Glissenti (1596)
Glissenti 1596: Kannik
Kieser (1617)
Kieser 1617: Kannik
Valvasor (1682)
Valvasor 1682: Kannik
Mechel (1780)
Mechel 1780: Kannik
Deuchar (1788)
Deuchar 1788: Kannik
Bewick (1789)
Bewick 1789: Kannik
Anderson (1810)
Anderson 1810: Kannik
Pseudo-Bewick (1825)
Pseudo-Bewick 1825: Kannik
Bechstein (1831)
Bechstein 1831: Kannik
Schlotthauer (1832)
Schlotthauer 1832: Kannik
Douce (1833)
Douce 1833: Kannik
Helmuth (1836)
Helmuth 1836: Kannik
Curmer (1858)
Curmer 1858: Kannik

Op til Holbein's store dødedans