Biskoppen
Holbein Prøvetryk, Biskop

Biskoppen

Moses og den brændende busk
Holbein: Moses og den brændende busk
Dødedans i Chur
Dødedansen i Chur

S olen er ved at gå ned, da Døden trækker af sted med biskoppen. Bispestaven er en hyrdestav, men både fårene og menigheden løber forvildede rundt. Ifølge det bibelcitat, forlæggeren har placeret over billedet, bliver flokken spredt, netop fordi de nu mister deres hyrde: »[…] Jeg vil slå hyrden ned, så fårene i hjorden spredes« (Matthæus 26,31).

Men billedet kan også fortolkes stik modsat, nemlig at biskoppen er en dårlig hyrde for sine får. Denne fortolkning er i tråd med den generelt negative holdning til det katolske kirkevæsen, og den passer med den tekst, der ledsager biskoppen i dødedans-alfabetet: »de hyrder, som vogter mit folk: I spredte mine får og fordrev dem, og I tog jer ikke af dem. Nu vil jeg straffe jer for jeres onde gerninger« (Jeremias 23,2).

Fårene er de samme, som vi ser på Holbein's træsnit fra Det Gamle Testamente (til venstre).

Holbein's dødedans har også inspireret dødedansen i Chur (den by i Schweiz, hvor de taler kaudervælsk - se billedet til højre).

Variationer: Aldegrever forholder sig som sædvanligt frit til Holbein's forlæg, og Eberhard Kieser kopierer Aldegrever.
Scharffenberg glemmer at tegne mennesker og får i baggrunden.
Vogtherr placerer solen (med ansigt) i midten af billedet tæt ved en landsby og "glemmer" at tegne timeglasset.

Biskoppen er det billede, hvor man bedst kan se, hvem der kopierer hvem. Holbein lader solen gå ned over en bakketop. Birckmann lader — vist nok — solen gå ned over en sø, men spejlbilledet er helt forkert. Valvasor kopierer Birckmann med det dårlige spejlbillede. Hollar kopierer Birckmann, men korrigerer billedet, så spejlbilledet bliver større og korrekt placeret. Deuchar kopierer Hollar med det korrekte spejlbillede. I 1816 bliver de slidte plader til Hollar's kobberstik "frisket op", og solene får ansigter på. Wildridge kopierer de to sole med ansigter, så man ikke længere kan se, at de skulle være et spejlbillede i en sø.

Forvirringen er total. Man begynder at forstå, at menigheden farer forvildede rundt.

Biskoppen Biskoppen Biskoppen Biskoppen Biskoppen Biskoppen Biskoppen
Holbein (original): Solen over bakken Birckmann (her vist spejlvendt) tilføjer en lille sol i søen Valvasor kopierer den lille sol Hollar får solen til at ligne et rigtigt spejlbillede Deuchar (her vist spejlvendt) kopierer Hollar Hollar 1816 bliver "forbedret", så solene får ansigter Wildridge kopierer det "forbedrede" billede med ansigter

Forskellige Kunstnere

Holbein Prøvetryk (1526)
Holbein Prøvetryk 1526: Biskop
Holbein (1538)
Holbein 1538: Biskop
Aldegrever (1541)
Aldegrever 1541: Biskop
Vogtherr (1544)
Vogtherr 1544: Biskop
Birckmann (1555)
Birckmann 1555: Biskop
Juan de Icíar (1555)
Juan de Icíar 1555: Biskop
Scharffenberg (1576)
Scharffenberg 1576: Biskop
Straub (1581)
Straub 1581: Biskop
Chytraeus (1590)
Chytraeus 1590: Biskop
Kieser (1617)
Kieser 1617: Biskop
Meyer (1650)
Meyer 1650: Bishop
Hollar (1651)
Hollar 1651: Biskop
Valvasor (1682)
Valvasor 1682: Biskop
Mechel (1780)
Mechel 1780: Biskop
Deuchar (1788)
Deuchar 1788: Biskop
Bewick (1789)
Bewick 1789: Biskop
Anderson (1810)
Anderson 1810: Biskop
Hollar (i farver (1816)
Hollar (i farver 1816: Biskop
Pseudo-Bewick (1825)
Pseudo-Bewick 1825: Biskop
Bechstein (1831)
Bechstein 1831: Biskop
Schlotthauer (1832)
Schlotthauer 1832: Biskop
Douce (1833)
Douce 1833: Biskop
Curmer (1858)
Curmer 1858: Biskop
Douce genoptryk (1858)
Douce genoptryk 1858: Biskop
Wildridge (1887)
Wildridge 1887: Biskop

Op til Holbein's store dødedans