n lille bog om dødedanse, "The Dance of Death in painting and in print" — illustreret med 11 træsnit. Udgivet af Tindall Wildridge år 1887. Bogen kan ses i detaljer bl.a. på The Wenceslaus Hollar Digital Collection (se link forneden), hvor den tilskrives John Bewick.
Det er en fejl, at billederne skulle være skåret af Bewick, fordi:
Har denne ukendte kunstner så kopieret Birckmann, Hollar eller Deuchar? Svaret er, at kunstneren har kopieret 1816-udgaven af Hollar, hvor de slidte kobberplader var blevet "kradset op". Det ser man tydeligst på biskoppen, fordi vedkommende, der opfriskede Hollar's kobberplader, tilføjede ansigter på solen og dens spejlbillede.
Et andet eksempel er dronningen. Den hårdhændede "renovering" af Hollar's kobberstik havde resulteret i, at dekorationen på søjlerne var forsvundne:
Et tredje eksempel er soldaten. Ved renoveringen i 1816 er der tilføjet vandrette streger øverst i billedet, som den ukendte kunstner trofast kopierer:
Det er altså ret tydeligt. at kunstneren har kopieret 1816-udgaven af Hollar. Man kunne komme lidt i tvivl med hensyn til billedet af prædikanten, fordi Døden holder en lille knogle i hånden ligesom hos Deuchar. Men denne lighed skyldes netop, at kunstneren har kopieret 1816-udgaven af Hollar. Billedbeskrivelserne til denne udgivelse er nemlig kopieret fra Mechels kobberstik, hvor Døden holder en meget stor knogle i hånden. Derfor siger billedbeskrivelsen fra Hollar 1816, »Death, who is behind him with a stole about his neck, holds over his head the bone of a dead body«. Den ukendte kunstner, Deuchar og "Mr. Bewick" har alle tilføjet en knogle, som beskrivelsen kræver, men de placerer alle tre hånden og knoglen på hver sin måde.
Derimod viser timeglasset endnu en gang, at kunstneren har kopieret Hollar: Hollar har tegnet timeglasset så utydeligt, at Deuchar har sprunget det over. I 1816-udgaven er timeglasset næsten forsvundet og ligner snarere en slags spænde på den stola, Døden bærer. Og sandelig om ikke den ukendte kunstner har kopieret dette "spænde", som han altså ikke kan have fundet hos Deuchar.
Kunstnere/forlæggere:
Hans Holbein (1526) - såkaldte prøvetryk
Hans Holbein (1538)
Fiktive oplag (1530-1654)
Heinrich Aldegrever (1541)
Heinrich Vogtherr (1544)
Vincenzo Valgrisi (1545)
Arnold Birckmann (1555)
Juan de Icíar (1555)
Valentin Wagner (1557)
Jiří Melantrich (1563)
Georg Scharffenberg (1576)
Leonhart Straub (1581)
David Chytraeus (1590)
Peter Paul Rubens (ca. 1590)
Fabio Glissenti (1596)
Eberhard Kieser (1617)
Rudolf og Conrad Meyer (1650)
Wenceslaus Hollar (1651)
De doodt vermaskert (1654)
Thomas Neale (1657)
Johann Weichard von Valvasor (1682)
Erbaulicher Sterb-Spiegel (1704)
Salomon van Rusting (1707)
T. Nieuhoff Piccard (1720)
Christian de Mechel (1780)
David Deuchar (1788)
John Bewick (1789)
Alexander Anderson (1810)
Wenceslaus Hollar (1816)
"Mr. Bewick" (1825)
Ludwig Bechstein (1831)
Joseph Schlotthauer (1832)
Francis Douce (1833)
Carl Helmuth (1836)
Francis Douce (1858, 2. udgaven)
Henri Léon Curmer (1858)
→ Tindall Wildridge (1887) ←
Thy Grief (2022)
Fodnoter: (1)
Det rigtige årstal er snarere 1803, og desuden har Tindall Wildridge tilsyneladende rodet den ægte Bewick sammen med Wright's udgivelser af den falske Bewick i the Portfolio, der netop udkom i 1825: »Mr. Wright declares, in connection with these cuts, that "expense is an object which is never regarded in supporting the character of the Portfolio"«.
Det ændrer dog ikke ved mit argument, nemlig at Wildridge ikke forsøger at forbinde de 11 træsnit med Bewick.