Christian von Mechel

Frontispice
Mechel, Frontispice
Paven fås i 2 versioner - med og uden de to djævle.
Mechel, Paven

M echels frontispice (til venstre) har den lovende undertitel »Gravé d'après les Dessins originaux de Jean(1) Holbein«. På samme måde står der under hvert eneste tryk: »D'apres les dessins de J. Holbein«. Bogen lover altså, at stikkene er graveret efter Holbein's originale tegninger - de samme tegninger, som Hans Lützelburger engang skar de originale træsnit efter.

Men Mechel's kobberstik er ikke baseret på Holbein's originale tegninger. Til gengæld har man i nyere tid fundet ud af, at de er kopieret efter tegninger lavet af den meget unge Peter Rubens.

Mechel (1737-1817) var kobberstikker, kunstkender og sælger af kobbertryk i Holbein's egen by, Basel. Rent logisk må han havde været i familie med de Mechel-brødre, der i hele 1700-tallet udgav Georg Scharffenbergs kopi af Holbein's dødedans.

Georg Wilhelm Fleischmann (1693-1776) havde købt nogle tegninger fra boet efter den store kunstsamler, Pierre Crozat (1665-1740). Tegningerne var katalogiserede som ægte Holbein-tegninger, og Fleischmann tilbød dem nu til Mechel. I første omgang afviste Mechel tilbuddet, måske fordi han kunne gennemskue, at de ikke var ægte. Senere fortrød han — og lånte tegningerne af den nye ejer for at kopiere dem.

Senere reproduktioner er lidt "uldne" i kanten. Klik på billedet og se, hvor skarpe de kan være.
Mechel: Den blinde mand

Francis Douce(2) mødte personligt Mechel og fik en længere historie om, hvordan Mechel havde fået lov af den nye ejer (den russiske ambasassadør i Wien, Prins Galitzine) til at kopiere de tegninger, som han oprindeligt havde afvist at modtage.

Her er der lidt forvirring mellem eksperterne:

Mechel's første forsøg på "Efter syndefaldet" fra 1771 var spejlvendt.
Mechel: Efter syndefaldet

Douce slutter afsnittet med at ønske, at en ekspert havde fået undersøgt tegningerne. Dette skete seks år senere i 1839, da Holbein-eksperten Alfred Woltmann undersøgte dem og konstaterede, at de ikke var af Holbein.

Dette burde Mechel selv have regnet ud: For det første er alle tegningerne retvendte. Hvis Lutzelbürger havde skåret træsnittene efter disse tegninger, ville resultatet havde blevet spejlvendt. Dette skulle være selvindlysende for Mechel, der selv var gravør. Halvdelen af hans egne tryk er spejlvendte (se f.eks. bonden længere nede), men så længe "de originale tegninger" var låst væk, var der ingen, der kunne tjekke hans arbejde.

For det andet står der HL i sengestolpen på billedet af hertuginden. Dette er træskæreren Hans Lützelburger's initialer, som han har tilføjet, da han skar blokkene. Selvfølgelig har træskærerens initialer ikke været med på Holbein's originale tegninger. Mechel har fjernet initialerne på sit kobberstik, og det er der ikke i sig selv noget unormalt i. Det er almindeligt, at de forskellige kopister fjerner træskærerens mærke, men det viser netop, at Mechel var klar over, at HL var et træskærermærke — et mærke, der ikke burde findes på en originaltegning.

På Holbein's originale træsnit har træskæreren Hans Lützelburger skrevet sine initialer.
Holbein: H L
Rubens har kopieret initialerne.
Rubens: H L
Mechel har kopieret dekorationen (der ligesom resten af billedet er spejlvendt) Han har med overlæg fjernet træskærerens mærke.
Mechel: Ikke H L

M an kan altså ikke afvise, at Mechel har været udmærket klar over, at tegningerne ikke var ægte. Desuden er 4 af stikkene (se længere nede) ikke fra "de originale Holbein-tegninger", men er kopieret andetsteds fra. Ydermere er halvdelen af billederne spejlvendte, og Mechel har introduceret nogle uforklarlige ændringer, som fx at flytte kardinalen indendørs. Titlen på hans bog, »Gravé d'après les Dessins originaux de Jean Holbein« klinger lidt hult.

Først i 1970'erne fandt man ud af, at de falske Holbein-tegninger var ægte Peter Rubens-tegninger.

Holbein tegner ikke knoglen færdigt, fordi den rammer kanten af billedet
Holbein's Simolachri de la morte: Soldat
Rubens tegner knoglen helt færdigt og ændrer vinklen på knoglen og armen.
Rubens: Soldaten
Mechel kopierer Rubens. Begge kunstnere lader Døden løfte armen så meget, at man kan se ansigtet.
Mechel 1780: Soldat

Holbein lader Døden vende ansigtet bort.
Holbein's Imagines Mortis: Bonde
Rubens drejer hovedet, så man kan se Dødens store grin.
Rubens: Bonde
Mechel kopierer Rubens. Bemærk, at billedet bliver spejlvendt.
Mechel 1780: Bonde
Armodens Triumf
Mechel: Armodens Triumf

D ouce fortæller om tegningerne: »Mr. Coxe proceeds to say that four of the subjects in M. de Mechel's work are not in the drawings, but were copied from Hollar. It were to be wished that he had specified them«.

Douce citerer altså William Coxe for, at 4 af billederne ikke er taget fra de omtalte tegninger. Dette er sandt nok, for hvis man sammenligner Mechel's kobberstik med de tegninger, der i dag befinder sig i mappen, mangler Uddrivelsen, kongen, biskoppen og den gamle kvinde. Coxe kan altså sagtens have ret i, at de har manglet i 1770'erne, men Coxe har i al fald ikke har ret i, at Mechel skulle have kopieret disse 4 billeder efter Hollar.

Rigdommens triumf
Mechel: Rigdommens triumf

Omvendt har Mechel ikke kopieret Dødens Våbenskjold, der er af en ringere kvalitet (og som i dag ikke tilskrives Rubens) og heller ikke de 5 billeder af drengebørn. Til gengæld inkluderede Mechel to helsiders kopier af Armodens Triumf og Rigdommens triumf. De er kopieret fra Federico Zucchero's kopier af Holbeins malerier og har altså intet at gøre med hverken »originaux Holbein«, Rubens eller dødedans. De var bare med i den samling, som Fleischmann i sin tid havde købt af Crozat's dødsbo. Man får tanken, at når von Mechel kaldte sin udgivelse for »le Triomphe de la Mort«, var det udelukkende en undskyldning for at bundte dødedansen sammen med »le Triomphe de la Richesse« og »le Triomphe de la Pauvreté«.

Holbein's Dolke-skede

Mechel, dagger sheath Mechel, dagger sheath M echel ejede dog en enkelt ægte uforfalsket Holbein-tegning, nemlig Holbein's laverede pennetegning af en dolke-skede.

Christian von Mechel lavede en mesterlig kopi af tegningen som kobberstik, så lidt »Dessins originaux de Jean Holbein« er der trods alt over bogen.

Douce, der virkede glad for Mechel, skriver: »M. Mechel has added another print on this subject, viz. the sheath of a dagger, a design for a chaser. It is impossible to exceed the beauty and skill that are manifested in this fine piece of art« (side 133).

I dag befinder Holbein's tegning sig på Berliner Bauakademie.

Kopier af Mechel

Deuchar's frontispice fra 1788.
Deuchar's frontispice
Helmuth's frontispice fra 1836.
Helmuth: frontispice

F å år senere, i 1788, udgav David Deuchar en dødedans. Frontispicen var en kopi af Mechel's (billedet til venstre). Deuchar kopierede også Mechel's kobberstik af dolkeskeden, og han oversatte beskrivelserne af de 46 scener til engelsk.

Ved senere udgivelser af Wenceslaus Hollar og af den falske Bewick har man kopieret Deuchar's beskrivelser, som han altså havde taget fra Christian von Mechel.

I 1836 blev Christian von Mechel's kobberstik kopieret af Carl Helmuth (billedet til højre), der også kopierede forklaringen til det enkelte stik og oversatte dem til tysk. I modsætning til Deuchar gjorde Helmuth dog ingen hemmelighed ud af, at han kopierede von Mechel.

I 1858 blev Mechel's frontispice kopieret i Henri Léon Curmers udgivelse.

Ressourcer og Links

Frontispice
Mechel 1780: Frontispice
Syndefaldet
Mechel 1780: Syndefaldet
Uddrivelsen
Mechel 1780: Uddrivelsen
Efter Syndefaldet
Mechel 1780: Efter Syndefaldet
Paven
Mechel 1780: Paven
Kejser
Mechel 1780: Kejser
Konge
Mechel 1780: Konge
Kardinal
Mechel 1780: Kardinal
Kejserinde
Mechel 1780: Kejserinde
Dronning
Mechel 1780: Dronning
Biskop
Mechel 1780: Biskop
Hertug
Mechel 1780: Hertug
Abbed
Mechel 1780: Abbed
Abbedisse
Mechel 1780: Abbedisse
Adelsmand
Mechel 1780: Adelsmand
Kannik
Mechel 1780: Kannik
Dommer
Mechel 1780: Dommer
Advokat
Mechel 1780: Advokat
Rådsherre
Mechel 1780: Rådsherre
Prædikant
Mechel 1780: Prædikant
Præst
Mechel 1780: Præst
Munk
Mechel 1780: Munk
Nonne
Mechel 1780: Nonne
Gammel Kvinde
Mechel 1780: Gammel Kvinde
Læge
Mechel 1780: Læge
Astrolog
Mechel 1780: Astrolog
Rig mand
Mechel 1780: Rig mand
Købmand
Mechel 1780: Købmand
Sømand
Mechel 1780: Sømand
Ridder
Mechel 1780: Ridder
Greve
Mechel 1780: Greve
Gammel mand
Mechel 1780: Gammel mand
Grevinde
Mechel 1780: Grevinde
Adelskvinde
Mechel 1780: Adelskvinde
Hertuginde
Mechel 1780: Hertuginde
Kræmmer
Mechel 1780: Kræmmer
Bonde
Mechel 1780: Bonde
Barn
Mechel 1780: Barn
Soldat
Mechel 1780: Soldat
Vognmand
Mechel 1780: Vognmand
Spillefugl
Mechel 1780: Spillefugl
Røver
Mechel 1780: Røver
Blind mand
Mechel 1780: Blind mand
Tigger
Mechel 1780: Tigger
Drukkenbolt
Mechel 1780: Drukkenbolt
Nar
Mechel 1780: Nar
Dolkeskede
Mechel 1780: Dolkeskede
Dolkeskede
Mechel 1780: Dolkeskede
Paven
Mechel 1780: Paven
Basel
Mechel : Basel
Frontispice
Mechel 1771: Frontispice
Holbein
Mechel : Holbein
Holbein
Mechel : Holbein
Jesus
Mechel : Jesus
de Mechel
Mechel : de Mechel
Mechel
Mechel 1784: Mechel

Yderligere Information

Andre fortolkere af Holbein's dødedans

Fodnoter: (1) (2)

Jean Holbein . . .: Hvis man undrer sig over, hvorfor Hans Holbein pludselig hedder Jean, er forklaringen, at begge navne er varianter af Johannes. På samme måde hedder Holbein ofte John i engelske bøger.
Francis Douce: The Dance of Death exhibited in Elegant Engravings on Wood, 1833, side 134-135

Op til Holbein's store dødedans