Francis Douce, Genoptryk fra 1858

På siden om Francis Douce skriver jeg, at de træsnit med Holbein's dødedans, man finder på Nettet, i virkeligheden tit er kopier fremstillet til Douce's berømte bog fra 1833 og — vist nok — udført af Bonner & Byfield.

Men dette er ikke helt korrekt. For at være helt præcis er de populære billeder scannet fra Austin Dobson's bog, "The dance of death by Hans Holbein" fra 1892. Dobson skrev i indledningen om disse træsnit: »these of Messrs. Bonner and John Byfield have one incontestable advantage : they are honest attempts to repeat by the same method, that is, in wood, the original and incomparable woodcuts of Hans Lutzelburger«.

Ikke desto mindre viser en nærmere undersøgelse, at Dobson har benyttet træsnit fra et senere oplag af Douce, og at tre af disse træsnit ikke er de samme som i 1833-udgaven.

Tag først gnieren/ågerkarlen. Til venstre er træsnittet fra 1833, sat side om side med træsnittet fra et senere oplag. Hvis man skifter mellem de to billeder (billedet til højre), begynder hele scenen at danse. Der er bogstaveligt talt hundreder af forskelle: Fingrene på ågerkarlens hånd, stenene i vinduesrammen, Dødens arm, Dødens ansigt, stoleryggen bag manden, o.s.v.

Hvis man kigger i nederste halvdel af billedet, hvor der er mere kedeligt, og kunstneren ikke har været så omhyggelig, bliver alle genstandene levende som i en gammel Betty Boop tegnefilm fra 30'erne: Kister, sække, borddug og låse springer omkring. Man venter næsten når som helst, at se klovnen Koko dukke op og starte med at synge.

Ågerkarl
Ågerkarl 1833
Ågerkarl
Ågerkarl, 1896
Ågerkarl
1833 kombineret med 1896

Det samme gælder for rådsherren. Bemærk især skægget på herren til venstre, tiggerens ansigt, Dødens fod og vinduerne øverst til højre.

Rådsherre
Rådsherre 1833
Rådsherre
Rådsherre, 1896
Rådsherre
1833 kombineret med 1896

Det sidste af de nye træsnit er grevinden. Bemærk især Dødens vuggende hofter, personernes placering i forhold til baggrunden, genstandene på bordet samt faconen på stuepigens kyse.

Grevinde
Grevinde, 1833
Grevinde
Grevinde, 1896
Grevinde
1833 kombineret med 1896

Disse tre træsnit erstatter de originale fra 1833-udgaven. En sidste ændring er biskoppen: Træsnittet er ganske vist det samme, men det er blevet ændret, således at solens korona er blevet større, og en del streger i solstrålerne er fjernede.

Biskop
Biskop, 1833
Biskop
Biskop, 1896
Biskop
1833 kombineret med 1896

Mig bekendt er der ingen, der tidligere har bemærket disse ændringer — Austin Dobson vidste det tydeligvis ikke. Derfor er det ikke til at svare på, hvem der har udført de tre nye træsnit til 1858-udgaven. Douce døde i 1834, Bonner døde i 1836, og Byfield døde formentlig omkring den samme tid.

Træsnittene er meget populære og kan findes overalt på Nettet, men den kunster, der kopierede Bonner & Byfield's kopier af Holbein, er ukendt.

Oplaget fra 1858 var redigeret af Henry G. Bohn. Hans redigering var noget hårdhændet: Han slog Douce's bog sammen med en anden bog med Holbein's træsnit fra Det Gamle Testamente. Den nye bog fik titlen »Holbein's Dance of Death Exhibited in Elegant Engravings on Wood«, og Douce må have vendt sig i sin grav, for han havde til det sidste nægtet at tro på, at det var Holbein, der havde skabt dødedansen. Douce's oprindelige titel var »The Dance of Death, […] more particularly on those ascribed to Macaber and Hans Holbein«.

Læs mere om denne bog fra 1858, og hvordan den indeholdt et dødedans-alfabet.

Biskop
Douce genoptryk 1858: Biskop
Rådsherre
Douce genoptryk 1858: Rådsherre
Ågerkarl
Douce genoptryk 1858: Ågerkarl
Grevinde
Douce genoptryk 1858: Grevinde

Ressourcer

Andre fortolkere af Holbein's dødedans

Kunstnere/forlæggere:

Hans Holbein (1526) - såkaldte prøvetryk
Hans Holbein (1538) - originalerne
Heinrich Aldegrever (1541)
Heinrich Vogtherr (1544)
Vincenzo Valgrisi (1545)
Arnold Birckmann (1555)
Juan de Icíar (1555)
Valentin Wagner (1557)
Georg Scharffenberg (1576)
Leonhart Straub (1581)
David Chytraeus (1590)
Peter Paul Rubens (ca. 1590)
Fabio Glissenti (1596)
Eberhard Kieser (1617)
Rudolf og Conrad Meyer (1650)
Wenceslaus Hollar (1651)
De doodt vermaskert (1654)
Thomas Neale (1657)
Johann Weichard von Valvasor (1682)
Salomon van Rusting (1707)
T. Nieuhoff Piccard (1720)
Christian de Mechel (1780)
David Deuchar (1788)
John Bewick (1789)
Alexander Anderson (1810)
Wenceslaus Hollar (1816)
Pseudo-Bewick (1825)
Ludwig Bechstein (1831)
Joseph Schlotthauer (1832)
Francis Douce (1833)
Carl Helmuth (1836)
→ Francis Douce (1858, 2. udgaven) ←
Henri Léon Curmer (1858)
Tindall Wildridge (1887)

Gnieren var også anderledes i 1833-oplaget.
Douce, Rig mand
1858-udgaven indeholdt også en kopi af Holbeins dødedans-alfabet.
Douce Alfabet, Douce: A

Op til Holbein's store dødedans