Døden til abbeden | |
---|---|
der todt, |
Døden. |
Abbeden | |
der Abbt. |
Abbeden. |
I den rigtige rækkefølge (se starten af denne sektion) er abbeden den sjette scene. Vi befinder os altså stadig på samfundets øverste, øverste, øverste hylde, hvor Døden tiltaler sine ofre med Hr. og Fru (»Herr Abbt«), og er Des med dem (»seit ihr« i stedet for "bist du").
Teksten har ikke så mange lighedspunkter med abbeden i Basel bortset fra opfordringen til at lægge staven og huen væk. Ordet er "Infel", der betegner en biskops eller abbeds hovedbeklædning. Ordet går tilbage til latin, "infula".
Abbedens mitra er faldet til jorden. Hvis man skal tro på Merians kobberstik (til venstre), havde Døden i Basel selv taget en bispehue på, men det havde han ikke i Büchels akvareller, så dén detalje må være Merians frie fantasi.
Det er næsten helt sikkert, at Abbeden er Matthias Schober, der i 27 år var abbed i benediktinerklosteret Sankt Mang i Füssen, og som havde bestilt denne dødedans. Schober døde i 1604, to år efter færdiggørelsen af maleriet.
I denne katolske dans bliver abbeden og de andre gejstlige stillet i et pænt lys, og hans sidste tanke går til klosteret: »Gott bhuet mein Kloster ich far dahin«. I Basel var disse afsluttende ord reserveret til den sidste danser. maleren: »Behüt euch GOtt ich fahr darvon«.
Fodnoter: (1)