Dødedansen i Donaueschingen 123

Starten af dansen
Donaueschingen, Den uventet døde
Slutningen af dansen
Donaueschingen, Benhus

Dette håndskrift er en af de tre kopier af greve von Zimmern's forgængelighedsbog. Det er den mest komplette af de tre,(1) den mest overdådige, og så er den tilgængelig online.

Bogen indeholder 119 miniaturer malet med dækfarve af en professionel maler. Maleren og skriveren er naturligvis ukendte, men på side 119v er klistret en seddel ind fra skriveren med ønske om et langvarigt godt helbred for læserne og underskrevet "B.D.". På bogens sidste side optræder de samme initialer, denne gang i rødt blæk: »A.S.L.V. / B.D. / Aderit sors laetior olim«.

Cosacchi(2) fortolker ASLV som "Anno salutis 55", og mener, at bogen skulle være fremstillet i (15)55. Dette er dog ret usikkert, og de fleste andre eksperter mener bogen er lidt nyere.

Tyv
Donaueschingen, Tyv
Alle stænder
Donaueschingen, Alle stænder

Selve dødedansen består af 42 scener, d.v.s. én mere end i Zimmern's dødedans og i Der Doten Dantz mit Figuren. Det skyldes, at der er to købmænd.

Dansen følger stort set Zimmern's dødedans. Helt overordnet er billederne dog mindre detaljerede på grund af dækfarven.

To eksempler tyder på, at maleren ikke helt har forstået, hvad det handler om. I Grev Zimmern's billede af tyven peger Døden på den galge, der truer i baggrunden. I Donaueschingen 123 er galgen derimod rykket ud i kanten (billedet til venstre), så Døden peger op i luften.

Det samme gør sig gældende for Zimmern's udgave af alle stænder: Døden peger på den kirkegård, hvor de alle straks vil ende. I Donaueschingen 123 er kirkegården flyttet længere ned (billedet til højre), og Døden peger igen op i luften.(3)

Greven
Donaueschingen, Greve
Døden med lut og borgmesteren
Donaueschingen, Borgmester

I Grev Zimmern's dødedans blev rollen som greve spillet af Grev Zimmern selv med en fane med sit våbenskjold. I Donaueschingen 123 bliver Grev Zimmern erstattet af Holbein's greve (billedet til venstre).

På billedet til venstre holder Døden et skjold, men det er meget forskelligt fra Zimmern's våbenskjold: Billedet af den skæggede Grev Zimmern, der føres væk af Døden, der holder en lut med en retvinklet hals til stemmeskruerne, er i stedet blevet brugt til borgmesteren (billedet til højre).

Det at Grev Zimmern er forsvundet fra dansen, viser formentlig, at han ikke har deltaget i fremstillingen af denne bog. Når våbenskjoldet også er forsvundet er bogen næppe fremstillet til grevens nærmeste slægtninge.

Dansen går videre, men der er sket en fejl ved den onde munk (illustreret med Holbein's munk) og eremitten / broderen, idet skribenten har byttet om på de to tekster.

Købmand nr. 1
Donaueschingen, Købmand
Købmand nr. 2
Donaueschingen, Købmand Nr. 2

Købmanden (til venstre) er Holbein's købmand). Lidt senere (side 119v) kommer ågerkarlen, der er illustreret med Holbein's rige mand / ågerkarl), men der er ingen tekst: Den følgende side er blank.

Derefter kommer røveren, og så kommer endnu en købmand (billedet til højre), der er en kopi af Zimmern's ågerkarl. Oven på denne side er klistret den omtalte seddel, der er underskrevet af "B.D.". Denne scene får to nye, otte-linjede vers, selvom alle vers i Zimmern's dødedans konsekvent har 14 linjer.

Den næste side er blank og herefter kommer, lettere forsinket, teksten til ågerkarlen.

Nonne
Donaueschingen, Nonne
Kejser
Donaueschingen, Kejser

Af de 42 billeder i dansen er præcis halvdelen, nemlig 21,(4) kopier af Holbein's dødedans i stedet for Zimmern's dødedans.

Nonnen (til venstre) er illustreret med Holbein's abbedisse, måske fordi Holbein's nonne ligger på knæ indendørs, så dette billede ikke egner sig til en dans.

Kejseren til højre er Holbein's kejser, men Døden, der står med en trompet og en fane med den kejserlige ørn, er fra Zimmern's dødedans og Der Doten Dantz mit Figuren.

Eremitten / broderen er Holbein's gamle mand, der dog har fået en perlekæde og en økse.

Dette rejser spørgsmålet, om hvilken udgave af Holbein kunstneren har kopieret. Alle de 21 scener var med i første oplag af Holbein fra 1538. Derimod har kunstneren ikke valgt Holbein's røver eller spiller, og det kan skyldes, at de først kom med i senere oplag.

Af de 21 Holbein-kopier er de 14 spejlvendte, og det er forbløffende. Det er meget normalt, at billedet bliver spejlvendt, når de kopieres som træsnit eller kobbertryk, men ikke når de kopieres som tegning eller maleri.

Dette kunne antyde, at maleren ikke har anvendt Holbein's originale træsnit, men i stedet en af de mange kopier, hvor en del af motiverne har været spejlvendte. Det er dog ikke til at svare på, hvad det er for en bog, der har præcis denne kombination af spejlvendte billeder.

Zimmern's dødedans

Billeder bringes i den rækkefølge, de kommer i Donaueschingen 123.

Dansehuset
Donaueschingen 1600: Dansehuset
Den uventet døde
Donaueschingen 1600: Den uventet døde
Pave
Donaueschingen 1600: Pave
Kardinal
Donaueschingen 1600: Kardinal
Biskop
Donaueschingen 1600: Biskop
Kannik
Donaueschingen 1600: Kannik
Official
Donaueschingen 1600: Official
Præst
Donaueschingen 1600: Præst
Kapellan
Donaueschingen 1600: Kapellan
Abbed
Donaueschingen 1600: Abbed
God munk
Donaueschingen 1600: God munk
Ond munk
Donaueschingen 1600: Ond munk
Eremit
Donaueschingen 1600: Eremit
Nonne
Donaueschingen 1600: Nonne
Doktor fra Paris
Donaueschingen 1600: Doktor fra Paris
Læge
Donaueschingen 1600: Læge
Kejser
Donaueschingen 1600: Kejser
Konge
Donaueschingen 1600: Konge
Hertug
Donaueschingen 1600: Hertug
Greve
Donaueschingen 1600: Greve
Ridder
Donaueschingen 1600: Ridder
Adelsmand
Donaueschingen 1600: Adelsmand
Våbendrager
Donaueschingen 1600: Våbendrager
Borgmester
Donaueschingen 1600: Borgmester
Rådsherre
Donaueschingen 1600: Rådsherre
Advokat
Donaueschingen 1600: Advokat
Skriver
Donaueschingen 1600: Skriver
Borger
Donaueschingen 1600: Borger
Borgerinde
Donaueschingen 1600: Borgerinde
Købmand
Donaueschingen 1600: Købmand
Ung mand
Donaueschingen 1600: Ung mand
Ung kvinde
Donaueschingen 1600: Ung kvinde
Krovært
Donaueschingen 1600: Krovært
Håndværker
Donaueschingen 1600: Håndværker
Ågerkarl
Donaueschingen 1600: Ågerkarl
Røver
Donaueschingen 1600: Røver
Købmand Nr. 2
Donaueschingen 1600: Købmand Nr. 2
Spiller
Donaueschingen 1600: Spiller
Tyv
Donaueschingen 1600: Tyv
Barn
Donaueschingen 1600: Barn
Alle stænder
Donaueschingen 1600: Alle stænder
Benhus
Donaueschingen 1600: Benhus

Ressourcer

Yderligere information

Fodnoter: (1) (2) (3) (4)

Faktisk er den også mere komplet end originalen, eftersom Zimmern's Vergänglichkeitsbuch mangler blad nr. 8 (en del af "Spiegelbuch").
Stephan Cosacchi, Makabertanz, 1965, side 543.
Begge disse eksempler er påpeget af Susanne Warda.
Gisela Fischer-Heetfeld skriver 20, men hun overser, at eremitten / broderen er kopieret efter Holbein's gamle mand.

Op til Zimmern