Kroværtinden

Kroværtinde
Kroværtinden

Døden til kroværtinden

Krugersche gy muthen (ok al mede)
valsch tapen affreken is yo juwe se(de)
legghet dy valsche math ut iuwer hant
juwe viene vhalscheyt ys jo bekant
jw leyt....wol dat blawe bereyt
volghet na gy synt wol thu dantze beryt

Kroværtinde De skal også med.
Falsk [øl]tapning [og] afregning er jo Deres sædvane.
Læg det falske mål ud af Deres hånd.
Deres bedrageriske falskhed er jo bekendt.
Læg De.......vel den blå baret.
Følg efter. De er vel beredt til dansen?

Kroværtinden

Och gruwelike doet bystu rede hyr
nym den doren ick gha vnde tappe ber
jodoch doeth beyde thu kort werth my dy tyd
och were ik desser valschen mathe quyth
dar ik jo muth vore lyden grote pyn
help my criste uth desser noth mach dat syn

Åh grufulde Død - er du allerede her.
Tag narren - jeg går og tapper øl.
Død, vent dog - tiden var for kort for mig.
Åh, var jeg af med dette falske mål.
Derfor må jeg jo lide stor pine
Hjælp mig, Kristus, ud af denne nød, hvis det er muligt.

Rudolph Schick's litografi af enden på dansen.
Kroværtinden og narren er tegnet med stiplede linier, fordi de var i dårlig stand.
Berlin's dødedans af Lübke
Rudolph Schick's litografi fra 1860/61 viser starten af dansen inden nogen restaureringer.
Maleriet var i dårlig stand omkring kapellanen, og man kunne se murstene gennem pudset. Derimod fremtræder kapellanen og Døden på begge hans sider fuldt restaurerede på Prüfer's litografier.
Starten af dansen i Berlin

Litografiet øverst på siden ser mærkeligt ud. To af figurerne has mistet hovedet, og tre figurer har ingen krop. Dette er uforståeligt: Man kunne tro, at Prüfer vile pointere, at maleriet var i meget dårlig stand lige her, men den forklaring holder ikke. Ifølge Lübke og Schick's litografi (billedet til venstre) var Døden mellem kroværtinden og narren/kokken i god tilstand i 1860/61, hvorimod kroværtinden var ødelagt fra knæene og op.

Så hvorfor fjernede Prüfer Døden og bevarede det meste kroværtinden? Og hvorfor fjernede han kroværtindens hånd og det halve hoved?

Andre steder havde Prüfer ingen problemer med, at maleriet var blevet hårdhændet restaureret. For eksempel var kapellanen forsvundet, inden maleriet blev opdaget (billedet til højre), og alligevel optræder en ny-opfundet kapellan i Prüfer's litografier.