Det bedste overblik over Basels dødedans får man af Feyerabends akvarel.
Feyerabend malede sin akvarel i 1806 - året efter at vægmaleriet var revet ned. Feyerabend måtte derfor støtte sig til Chovins kobberstik, og han kan ikke regnes for et rigtigt øjenvidne.
Omvendt må man formode, at Feyerabend stadig havde dødedansen i frisk erindring, så han f.eks. har sørget for at få figurerne i rigtig rækkefølge. Derfor er Feyerabend's akvarel den hurtigste måde til at danne sig et overblik.
Bemærk, at i slutningen af dansen - mellem bonden og maleren, er der et billede af Adam og Eva med enhjørning og ørn, der fylder præcis det samme som 2 dansepar. Nogle forskere formoder, at her har barnet og tyrkeren befundet sig, og at de begge er blevet erstattet af Adam og Eva efter Emanuel Bock's restaurering 1614-1616.
Maleren og hans kone og søn var forsvundet længe før 1806, så Feyerabend har måttet kopiere Chovins kobberstik, og han har placeret dem i den samme forkerte rækkefølge, der går tilbage til Merian.
Det hævdes sommetider, at Feyerabend har brugt Merians kobberstik, men en af forskellene på Merian og Chovin er, at Chovin har tilføjet træer og bygninger i baggrunden af scenerne i den barokke tids smag.
Feyerabend inkluderer disse nye detaljer, og han beklæder også benhuset med efeu, ligesom Chovin gør.
Alligevel må Feyerabend have skelet til Merian's kobberstik, for i billedet af købmanden (til venstre) har Chovin inkluderet Merian's families våbenskjold på pakken (til højre).