Les Accidens de l'Homme, Tre våbenfæller

Tre våbenfæller
Tre våbenfæller

Tre våbenfæller

les cueurs des humains tiens en serre :
par ces trois que voyes icy ·
mortalite : famine : guerre :
qui mettent plusieurs en soucy ·

I hold the hearts of men in my clutches
by means of these three you see here:
Mortality, Famine, War,
who put many people into worry.

Les loups rauissans.
Fra venstre: Accidens, Pest, Krig og Hungersnød.
Loups, Våbenfæller

Her præsenterer Døden sine tre våbenbrødre: Dødelighed (pesten), Hungersnød og Krig. Tilsammen hentyder de til de fire ryttere i Johannes' Åbenbaring: »han, der sad på den, hed Døden, […] Og de fik givet magt […] til at dræbe med sværd og sult og pest« (Åbenbaringen 6,8).

Billedet er dog ret forvirrende, for Hungersnød ligner mest en flot klædt adelsdame.

Vie de l'Homme. Forrest Pest, Krig og Hungersnød med rustning.
Hardouyn, Tre venner

I det oprindelige billeder (til venstre) stod Accidens til venstre for de tre svøber. der sidder ned. Pest og Hungersnød er dækket af hver sit tæppe / kappe, men Pest's magre ben stikker ud fra under tæppet. Hungersnød har et vissent kornneg i hænderne.

I Hardouyn's La Vie de l'Homme bliver Accidens næsten altid erstattet med Døden. Billedet er meget sammentrukket på grund af de fysiske rammer (den begrænsede plads i marginen). Derfor må Døden stille sig bag sine tre hjælpere, og hjælperne står op.

Pest stikker stadig sit nøgne ben frem, og blotter desuden sin hals og magre bryst. Af uransagelig grunde har Hungersnød fået den samme rustning på, som Krig har. Måske fordi Hungersnød's hovedklæde kunne minde om Krig's hjelm, og fordi Hungersnød har samme skive på sin albue, som Krig har flere steder på sin rustning. Hungersnød har stadig et tæppe over sine ben, selvom hun står op.

Godard. Omvendt rækkefølge: Hungersnød, Krig og Pest.
Godard, Tre venner

Godard's billede er spejlvendt. Dødens kranium er fladere og maskeagtigt. Hungersnød's frisure kunne let tages for en kvindes, mens tæppet ikke giver mening på den stående skikkelse, og let kan fortolkes som en kjole. Pest's fremstrakte ben giver indtrykket af en gående person; den magre hals og det flade bryst er blevet til en slags hagesmæk med en sløjfe på toppen.

Til sidst er Vostre's billede (øverst på denne side). Hungersnød er blevet til en fornemt klædt kvinde (stadig med et nøgent neg i hånden), og Pest kommer gående. Pest's bryst/hagesmæk er blevet til en del af kappen.